2025 m. gegužės 22–27 dienomis Rėkyvos progimnazijos Formaliojo ugdymo skyriaus vedėja Gintarė Kulbeckienė lankėsi Ukrainoje, kur dalyvavo pedagoginėje stažuotėje Kremenčiuko T. G.Ševčenkos vardo licėjuje Nr. 5 (toliau – licėjus). Ši išvyka tapo ne tik profesiniu, bet ir žmogiškuoju išbandymu – ugdymas karo sąlygomis paliko gilų įspūdį ir paskatino pamąstyti apie švietimo misiją ir tikrąją mokymo(-si) prasmę. Nuo 2023 m. balandžio mėnesio užsimezgęs bendradarbiavimas tarp licėjaus ir mūsų progimnazijos peraugo į prasmingą tarpkultūrinį ir profesinį ryšį, suteikiantį galimybių pažinti vieni kitų ugdymo sistemas, keistis patirtimis ir augti kartu profesinėje srityje.
Ugdymas karo sąlygomis: kai pamokos vyksta slėptuvėse
Licėjus, kaip ir daugelis Ukrainos mokyklų, turi įrengtas tris slėptuves, į kurias vos per 4 minutes geba evakuotis mokiniai ir pedagogai, išgirdę oro pavojaus sirenas. Slėptuvės, įrengtos licėjaus rūsyje, atitinka visus higienos reikalavimus: įrengti tualetai, dušai, yra geriamojo vandens dalytuvai, paruoštos ugdymosi vietos su mokykliniais stalais ir kėdėmis, įrengtos nedidelės poilsio zonos su sėdmaišiais. Mokymasis licėjuje vyksta ne tik dviem pamainomis, bet taikoma mišraus (ir kontaktinio, ir nuotolinio) ugdymo(si) forma, nes bet kuriuo metu pamokos gali būti nutrauktos kilus grėsmei dėl saugumo. Nepaisant šių sunkumų, mokyklos bendruomenė demonstruoja įspūdingą ryžtą, susitelkimą ir profesionalumą. Pedagogai geba lanksčiai prisitaikyti prie situacijos, o mokiniai – išlaikyti motyvaciją mokytis, kasdien augdami ne tik kaip asmenybės, bet ir kaip šalies piliečiai.
Gyvas atminimas: muziejus kare žuvusiems mokiniams
Didelį emocinį poveikį turėjo apsilankymas mokyklos įkurtame muziejuje, skirtame Antrajame pasauliniame kare dalyvavusiems Ukrainos kariams atminti. Šiame muziejuje taip pat įamžintas buvusių licėjaus mokinių, žuvusių ginant Ukrainos laisvę kare su agresore Rusija, atminimas. Ši atminimo vieta ne tik saugo herojų vardus, bet ir ugdo jaunąją kartą – mokiniai čia mokosi istorijos, pilietiškumo, pagarba ir orumu prisiliečia prie skaudžios, bet svarbios šalies kovos už nepriklausomybę. Tai gyvas pavyzdys, kaip ugdymas gali būti susietas su tikrosiomis vertybėmis ir tautos atmintimi.
Stebėtos pamokos: tarp kūrybiškumo ir struktūros
Stažuotės metu buvo stebėtos pamokos, kurios atskleidė tiek Ukrainos švietimo kokybę, tiek mokytojų gebėjimą įtraukti mokinius į aktyvų ir prasmingą ugdymo procesą. 4 klasės integruoto gamtos mokslų ugdymo pamokose vaikai aktyviai diskutavo, atliko praktines užduotis, demonstravo tyrinėjimo įgūdžius.
10 klasės mokinių anglų kalbos pamokos tema buvo apie mūsų šalį ir Ukrainą: mokiniai parengė pristatymus, kuriuose palygino abiejų šalių papročius, kultūrą, išryškino Lietuvos ir Ukrainos švietimo sistemų skirtumus ir panašumus. Pristatydami paruoštas skaidres anglų kalba, jie demonstravo ne tik kalbinius gebėjimus, bet ir kritinį mąstymą, kultūrinį sąmoningumą.
Taip pat dalyvauta 9 klasių integruotoje gamtos mokslų veikloje, kurios metu mokiniai dirbo grupėmis, vykdė tyrimus, analizavo duomenis – ugdymas buvo ne tik informatyvus, bet ir motyvuojantis.
Licėjaus bibliotekoje – poreikis lietuviškų knygų lentynai
Apsilankius licėjaus bibliotekoje, kilo idėja įrengti atskirą knygų lentyną, skirtą lietuvių literatūrai. Po diskusijos su bibliotekininke, prieita prie išvados, kad tokia lentyna leistų ukrainiečių mokiniams susipažinti su mūsų šalies kultūra, istorija ir literatūros tradicijomis per autentiškus lietuvių autorių kūrinius. Be to, tai būtų ne tik puiki galimybė susipažinti su lietuvių kalba, bet ir skatintų kultūrinį dialogą, pagarbą ir bendrystės jausmą tarp skirtingų tautų mokinių ir pedagogų. Mūsų progimnazijoje galima inicijuoti akciją „Padovanokime lietuviškų knygų Ukrainos mokyklos bibliotekai“, kurios metu dovanotos knygos būtų perduotos licėjaus bibliotekai.
Gabių mokinių ugdymas: nacionalinė programa „Ukrainos intelektas“
Licėjus įgyvendina nacionalinę gabių mokinių ugdymo programą „Ukrainos intelektas“, kurios tikslas – atpažinti, skatinti ir kryptingai ugdyti mokinių gebėjimus įvairiose srityse. Ši programa remiasi individualizavimo principais, mentoryste, kūrybinių projektų įgyvendinimu ir tiriamąja veikla. Tai vienas iš sektinų pavyzdžių Lietuvai, kur gabių mokinių ugdymas dar tik ieško efektyviausių formų.
Panašumai ir skirtumai tarp Ukrainos ir Lietuvos ugdymo sistemų
Abiejų šalių švietimo sistemos yra pagrįstos demokratiniais principais, siekia visapusio vaiko ugdymo ir mokymosi visą gyvenimą. Tačiau Ukrainos ugdymo sistemoje itin akcentuojamas pilietiškumas, nacionalinis identitetas, stiprinamas socialinis-emocinis ugdymas, kuris tampa ypač svarbus karo kontekste. Tuo tarpu Lietuvoje daugiau dėmesio skiriama kompetencijų ugdymui, savivaldžiam mokymui(si), projektiniams darbams.
Ukrainoje itin ryškus bendruomeniškumas – mokykla tapo ta erdve, kurioje svarbu ne tik mokytis, bet ir išgyventi bei išlikti žmonėmis.
Vizitas Lietuvoje: bendrystė be sienų
2024 m. spalio mėnesį Rėkyvos progimnazijoje lankėsi Ukrainos licėjaus mokiniai ir mokytojai. Jie dalyvavo pamokose kartu su lietuvių vaikais, susipažino su Lietuvos švietimo sistema, stebėjo ugdymo procesą, bendravo su pedagogais ir mokiniais, aplankė žymiausius Šiaulių miesto ir rajono bei Vilniaus miesto kultūros objektus. Ši patirtis sustiprino bendradarbiavimą, praplėtė akiratį ir padėjo abiejų šalių atstovams pažinti viena kitą ne tik per žinių, bet ir žmogiškųjų ryšių lygmenį.
Pamokos Lietuvai iš Ukrainos
Stažuotė Ukrainoje parodė, kad net ir ekstremaliomis sąlygomis įmanoma užtikrinti kokybišką ugdymą, jei yra stipri mokyklos bendruomenė, motyvuoti pedagogai ir aiškus tikslas – auginti pilietišką, atsakingą, mąstantį žmogų. Kaip parodė praktinė patirtis Ukrainoje, itin svarbu švietimo įstaigoje turėti tinkamai įrengtą slėptuvę, į kurią mokyklos bendruomenė gebėtų per kiek įmanomą trumpiausią laiko tarpą evakuotis, kai kyla reali grėsmė žmonių gyvybėms. Labai svarbu lietuviams tam ruoštis iš anksto: pritaikyti mokyklų infrastruktūras karo atvejui, tinkamai įsirengti slėptuves ir periodiškai organizuoti simuliacines evakuacijos pratybas, kad išgirdę garsinį pavojaus signalą, mokiniai ir mokytojai gebėtų nusileisti į slėptuvę bei čia pasislėpti ir / arba tęsti ugdymosi procesą joje.
Lietuva gali semtis įkvėpimo iš ukrainiečių atsparumo, gebėjimo mobilizuotis ir kurti švietimą, paremtą vertybėmis, meile tėvynei ir tikėjimu ateitimi.